מאמרים

מי מגן כאן על הדמוקרטיה?

מי מגן כאן על הדמוקרטיה?

בשבוע שעבר חנכנו חגיגית את שלוחת הנגב של פורום קפה שפירא. המפגש תוכנן להתקיים בבית משפחת יוני ואילנית סמואל, מנהלי השלוחה, אלא שבתוך ימים אחדים עלה בהרבה מספר הנרשמים לסניף הדרומי על יכולות האירוח בבית פרטי. אירוע הפתיחה, שנערך לבסוף באירוח האדיב של מרכז להבה בבאר שבע, התחיל בקול תרועה רמה. הזמנו את חברי פרויקט 315 להציג לנו את ממצאיהם האחרונים של התחקיר המטלטל שיזמו: בחינת אמיתות הראיות שבכתב האישום נגד ראש הממשלה לשעבר מר בנימין נתניהו.

כזכור, האשמה העיקרית נגד נתניהו הייתה בנוגע לקשריו עם שאול אלוביץ, הבעלים של אתר וואלה, שתוארו כעסקת שוחד לקבלת סיקור אוהד באתר תמורת הטבות רגולטוריות במיליארדי שקלים. בינתיים נעלם מחיר הטבות, ולא ברור מהיכן בכלל נגזר.

"סיקור אוהד" הוחלף ב"היענות חריגה" לכאורה מצד מנכ"ל וואלה אילן ישועה לבקשות ששלחו נתניהו ודובריו לבקשות לסיקור חיובי. הפרקליטות טענה לעשרים אלף מקרים שכאלו, ובהמשך צומצם מספרם למספר צנוע יותר – 315 מקרים בלבד. ואז נכנס לפעולה הפעיל החברתי גיא לוי, שעיין בכתב האישום ומשהו הריח לו לא טוב. בתוך ימים ספורים הקים לוי קאדר של פעילים שהתנדבו לבדוק כל אחד מ-315 המקרים שעליהם נאמר שהיו "היענות חריגה לבקשות לסיקור אוהד" בעבור מר נתניהו. גיא לוי וד"ר עדי סבו הציגו את הממצאים בערב הפתיחה של הפורום. והקהל, כמו בהצגה טובה, צחק, ותלש שערות ראשו, כמו שלא התפלץ מימי.

גיא לוי, מנהל פרויקט 315

"פרקליטות המדינה והיועמ"ש אביחי מנדלבליט, הגישו ב-20 בינואר 2020 לבית המשפט את כתב האישום נגד ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. בית המשפט המחוזי בחן את כתב האישום ואת טענות ההגנה והורה לפרקליטות לתקן לא פחות מחמישים סעיפים שונים. בנוסף, הפרקליטות נדרשה לפרט, בטובה, מה למעשה היו אותן 315 'הדרישות' של נתניהו, שעליהן מנכ"ל וואלה – נענה, ובאופן חריג…"

החשד שלי התחיל להתעורר כשקראתי את אותו נספח לכתב האישום, ו-315 סעיף 11 קבע כי הייתה היענות לדרישה מסביבת נתניהו: "לפרסם באתר וואלה, כי מגזין פורבס דירג את שרה נתניהו כאישה החזקה בישראל". העניין הוא שזכרתי את הידיעה הזו. היא פורסמה בהרחבה בערוץ 2. היה אפשר להסיק מכך שזו פשוט ידיעה חדשותית שממילא תעלה באתרים חדשותיים.

ראשית, מצאתי שהידיעה הזו אכן סוקרה כמעט בכל כלי התקשורת; ערוצי טלוויזיה, ערוצי רדיו ארציים, אתרי האינטרנט המרכזיים וגם לא מעט קטנים. שנית, מצאתי שאתר וואלה נהג לפרסם בכל שנה את זוכות השנה בדירוג פורבס לנשים המשפיעות. ואז מצאתי גם את הסיקור בוואלה. זה שעליו נטען שהוא "היענות חריגה לבקשת סיקור חיובי". שימו לב: "לדברי אחד מהמקורבים לשעבר, נתניהו משולה ל'חור שחור'" (מערכת וואלה, 24 במרץ 2013). רק שנבין, הטענה שנתניהו "העניק הטבות" מופלגות רק כדי לקנות "היענות" לסיקור חיובי באתר הנידח וואלה נסמכת על ראיות, שאחת מהן היא שכינוי את רעייתו "חור שחור" נחשב לסיקור חיובי. ועוד "חריג".

כדי לגלות את כל הפרטים הללו עבדתי על הנושא במשך יומיים וחצי, וידעתי שלבדי לא אוכל לבדוק את כל 315 הסעיפים. לצורך המשימה המורכבת צירפתי את חברי מושיק קוברסקי, את ד"ר עדי סבו ומשה מלל, ויחד כצוות ניהול גייסנו והובלנו מאה מתנדבים למחקר סעיף אחרי סעיף, "דרישה" אחרי "דרישה".

הממצאים אשר גילינו במחקר שלנו עברו בדיקות חוזרות וטיוב בצוותים שונים כדי להגיע לתוצאות אמיתיות ככל האפשר, והתוצאות הן לא פחות ממדהימות!

בימים אלו המשפט מתעכב וממתין לאחר שצוות ההגנה גילה בבית המשפט כי יש בידי הפרקליטות עוד יותר מ-700,000 תכתובות של אילן ישועה, אשר כלל לא נבדקו ולא הועברו להגנה. לפי צוות ההגנה, תכתובות אלו כוללות תכתובות של ישועה עם פוליטיקאים רבים אחרים ואינספור מקרים של הטיית סיקור. תכתובות אלו יכולות לשנות את פני הדברים, לפסול את טענת ההיענות החריגה ולעקר את תיק 4000 מתוכן

מהמחקר שלנו עולה כי כל אותן "דרישות" שהפרקליטות מיינה בפינצטה כראיה ל"היענות חריגה" אינן אלא הודעות דוברות רגילות בתכלית. שימשתי עד לא מזמן דוברו של השר לשעבר אמיר אוחנה. חלק בלתי נפרד מעבודת הדוברות הוא לשלוח הודעות דוברות ויחסי ציבור לכל גופי התקשורת. הודעות כאלו מתקבלות באלפים מדי יום בתקשורת הישראלית, ממאות גורמים שונים.

גרוע מכך! על אף היות "הדרישות" הודעות דוברות רגילות ובקשות יח"צ רגילות בתכלית, בדיקתנו העלתה כי כמעט מחצית הודעות הדוברות מטעם דוברי נתניהו, אשר נטען לגביהן כי היו "היענות חריגה", לא הייתה בהם היענות כלל! ידיעות שביקשו לפרסם, ובכתב האישום צוין ש"נענו", מעולם לא עלו לאוויר; ידיעות שביקשו להסיר קיימות שם עד היום, ושינויים שביקשו לבצע מעולם לא בוצעו. וכדי לבדוק זאת כל מה שהיה נחוץ הוא לפתוח את אתר וואלה ולאתר את הכתבות! כיצד אפשר לטעון ל"היענות" ועוד "חריגה" כשבמחצית מהדרישות לא הייתה היענות כלל?!

ומה עם המחצית השנייה, תשאלו? גם כאן לא תמצאו כתבות פרופיל מפרגנות לנתניהו, בדומה לאלו שכולנו מכירים מהחודשים האחרונים, לפני הבחירות. לא תמצאו את ה'בוק' המחמיא ואת המילים המלטפות שזכו להם רק לאחרונה אלקין, סער, לפיד או בני הזוג בנט.

הבדיקה שלנו מוכיחה מעל כל צל של ספק כי וואלה היה אתר עוין, ארסי ומוטה בשיטתיות נגד נתניהו. כתבים באתר נהגו לבזות את ראש הממשלה ורעייתו בזמן שפרגנו וקידמו באופן שיטתי גם את מתחריו הפוליטיים וגם את יריביו האישיים.

ממחקרים אבסולוטיים נוספים אשר ביצענו על התקופות טרום בחירות 2013 וטרום בחירות 2015 עולה במובהק כי אתר וואלה שימש באופן קבוע חלק מהקמפיין התקשורתי הארצי נגד נתניהו ופעל לקדם את יריביו הפוליטיים. לדוגמה, יושב ראש האופוזיציה בוז'י הרצוג זכה בבחירות 2015 לסיקור עודף לעומת נתניהו, אשר כיהן כראש ממשלה, בפער המתקרב ל-200%, כמעט פי שניים כתבות. גם אופי הסיקור היה מוטה דרמטית לטובת הרצוג ונגד נתניהו בפער של עשרות אחוזים: הרצוג, יו"ר קדימה, זכה בסיקור שרובו ככולו חיובי, ונתניהו קיבל בעיקר סיקור שלילי.

בימים אלו המשפט מתעכב וממתין לאחר שהפרקליטות מבקשת לדחות אותו שוב, בפעם השלישית ברצף. זה קורה לאחר שצוות ההגנה גילה בבית המשפט כי יש בידי הפרקליטות עוד יותר מ-700,000 תכתובות של אילן ישועה, מנכ"ל וואלה והעד המרכזי של תיק 4000, אשר כלל לא נבדקו ולא הועברו להגנה. לפי צוות ההגנה, תכתובות אלו כוללות תכתובות של ישועה עם פוליטיקאים רבים אחרים ואינספור מקרים של הטיית סיקור. תכתובות אלו יכולות לשנות את פני הדברים, לפסול את טענת ההיענות החריגה ולעקר את תיק 4000 מתוכן.

מתוך הכמות האדירה הזו של התכתובות ולאחר כמה סבבי סינונים של הפרקליטות הועברו לידי ההגנה 7,000 תכתובות בלבד.

המשפט צפוי להתחדש ב-13 בספטמבר, בהמשך לעדותו הבעייתית של אילן ישועה, אך בעקבות החגים ייערכו בפועל רק ימי דיונים אחדים בחודש הזה.

להערכתי, עורכי הדין של נתניהו ושל אלוביץ' ישבו בחודשיים האחרונים בשקט, קיבלו שוב ושוב את בקשות הפרקליטות וחיכו לרגע הזה.

אני מאמין שצוות ההגנה לא יסתפקו באחוז אחד מתוך כלל התכתובות שהפרקליטות הסכימה להעביר להם, ויפנו לבית המשפט. אני גם מאמין שבית המשפט יקבל את בקשתם ויורה לפרקליטות להעביר לצוות ההגנה את שאר התכתובות או לפחות את חלקן.

לאחר תהליך זה, לטעמי, כל המסד העובדתי אשר עליו נשען כתב האישום כיום ישתנה, ואז תוגש בקשה לפרקליט המדינה לבחון מחדש את כתב האישום, בהתאם לראיות החדשות, אשר הוסתרו עד עכשיו.

פעמים רבות טענו כלפיי שאין לנו פרקליטות ומערכת חוק אחרת וכי פעולותיי עוד "יהרסו את הדמוקרטיה". אם כן, אני מסכים שאין לנו פרקליטות אחרת או מערכת חוק אחרת, אבל כאשר חלקים בהן פועלים ברשלנות, שלא לומר מגמתית, כדי לפגוע על לא עוול בכפו בראש ממשלת ישראל שנבחר באופן דמוקרטי, בעיניי אנחנו הם שומרי הדמוקרטיה האמיתיים!

אני רוצה לנצל את הבמה הזו להודות לעם ישראל, שגילה היענות חריגה במיוחד לקריאה שלנו להתנדב עד שבתוך ימים מעטים נאלצנו לדחות רבים מהמתנדבים שהמשיכו להציע עצמם. הלקח שלמדנו מכך הוא שעל האזרח למלא תפקיד פעיל יותר בשמירה על חירותו שלו. בימים אלו אנו מקימים עמותה שתפעל בשיטות שלמדנו תוך כדי עבודה על פרויקט 315 ותבקר את מערכת אכיפת החוק באופן קבוע כדי לטהר את היכל המשפט מסכנות הטיית הדין. לשם כך אנו פונים אליכם: בואו השתתפו בשמירה על החירות. כרגע נחוצות לנו תרומות, בקרוב נגייס מחדש מתנדבים.

עוד מאמרים בנושא